Reis verden rundt

Målte krefter med Kilimanjaro

januar 18
10:31 2016

På jakt etter en ferietur utenom det vanlige? Da kan du gjøre som Aurora Thuve og samboeren og måle krefter med Kilimanjaro. Du er garantert en opplevelse du aldri glemmer.

– Vi ville reise på noe annet enn en strandferie, som vi har gjort alle de andre årene. Samtidig ønsket vi oss en opplevelse for livet, en utfordring og et møte med en annen kultur, forteller Aurora.

Sammen med samboeren Eirik gikk ferden dermed mot Kilimanjaro, det majestetiske fjellet som ruver hele 5895 m.o.h. i Tanzania. Opp til toppen, som kalles Uhuru Peak, går det flere ruter som strekker seg over flere dager. Aurora og Eirik gikk Machameruten, som betyr at turen til toppen tar 6 dager. Den første dagen starter tidlig, hvor reiselederne fra G Adventures introduserte seg selv og de ble kjent med resten av følget før bussturen til Kilimanjaros fot ventet.

Rullatortempo fra starten av

l Kilimanjaro Source Aurora© Aurora Thuve

Startskuddet går ved Machame Gate (1828 m.o.h), hvor Aurora og Eirik fikk selskap av 8 andre ukjente turkamerater fra forskjellige land. Inkludert med bærere og turlederene var det hele 25 personer som sammen la i vei mot toppen av fjellet som kalles Afrikas tak. Reiselederen kalte seg selv «Mr. 100%», fordi alle i reisefølget hans alltid kom seg til toppen. Når turen startet gikk både Aurora og Eirik i et typisk norsk turtempo, men da fikk de fort beskjed om at de måtte roe ned.

• Mr 100% sa bare ”Pole, pole”, som betyr ”sakte, sakte” og fikk oss til å senke tempoet til et latterlig sakte gåtempo. Selv en 90 år gammel dame med rullator ville gått forbi oss her hjemme. Jeg husker at jeg tenkte på hvordan i all verden vi skulle komme oss til toppen med dette tempoet, sier Aurora.
  • Men jeg fant senere ut at vi aldri ville kommet oss til toppen hvis vi ikke hadde holdt dette latterlig tempoet. Vi gikk sakte for å venne oss til den tynne luften og unngå høydesyke.

Lange dager mot toppen

På det peneste punktet source Aurora Thuve© Aurora Thuve

Den første dagen gikk de i hele 7 timer i strekk før de kom frem til første camp. Etter den første natten på fjellet var det duket for nok en dag med 6 timers klatring.

• Dette var en hard etappe, med mye småklatring oppover. Da vi kom frem til neste camp, Shira camp på 3847 m.o.h, var vi over skylaget og hadde en utrolig utsikt. Det var den flotteste campen av alle, forteller Aurora.

Vel fremme var det duket for nok et måltid og en dansesirkel. Her ble alle bærerene og turistene kastet inn i sirkelen for å ha solodans, noe som ble litt av et skue og sørget for god stemning.

• Det var utrolig pinlig ettersom vi ikke på langt nær hadde like god rytme som dem, men likevel utrolig morsomt. Alle bærerene og lederene introduserte seg også skikkelig. Det var en utrolig herlig og høflig gjeng full av morsomheter, sier hun.

Møtte veggen

shutterstock_278193683

Hver dag ble de spurt om hvordan formen var og de sjekket blodtrykk samt oksygennivå etter måltidene. Alle deltakerne på turen ble tatt godt vare på, men å gå på en smell er uunngåelig. For Aurora kom smellen den fjerde dagen.

• Jeg var helt utmattet da vi kom frem til Barranco Camp. Her fikk jeg, og flere andre, mitt første breakdown. En kraftig hodepine og kvalme gjorde at jeg ikke hadde matlyst. Men jeg visste at vi måtte få i oss mat og dyttet det i meg før jeg gikk rett til sengs.

Dagen derpå ventet beryktede Baranco Wall, en fjellside som krever litt klatring og som kan være utfordrende.

• Et par i gruppen slet med høydeskrekk oppover veggen. Men de fantastiske turlederene våre delte seg opp, slik at de to alltid hadde en leder med seg til å støtte dem oppover.

Etter denne dagens etappe på 8 timer kommer de endelig frem til Barafu camp, 4681 m.o.h.

• Jeg ble sjeleglad da vi kom frem og så teltene våre. Til middagen denne kvelden fikk vi beskjed om å dytte i oss så mye mat vi bare klarer, uansett om vi orket eller ikke. Nå gjaldt det bare å samle energi til siste tur mot toppen, sier hun.

Tøffe tak

Teltleir på Kilimanjaro

Beskjeden fra lederene var klar. De neste timene vil trolig bli de tøffeste timene vi har vært igjennom noen gang. Da de gikk til sengs kvelden før siste etappe var følelsene i høygir.

• Vi var alle veldig slitne, preget av høyden og nervøse for den siste strekningen. Samtidig var adrenalinet i høygir ved tanken på at vi snart var fremme på toppen!

Ved midnatt begynner de å gå mot det endelige målet, Uhuru Peak. Tempoet er saktere enn noen gang og høyden setter sitt preg. Aurora ble kvalm, svimmel og kunne nesten ikke se. Hvert steg ble en balanseprøve.

• Jeg kastet opp flere ganger, var konstant svimmel og ramlet i de bratte oppoverbakkene. Jeg har spilt håndball på høyt nivå i alle år, men aldri har jeg måttet jobbe så mye med meg selv. Akkurat i det vi kommer til Stella Point, 100 meter fra toppen, står solen opp. Vi satte oss ned helt utmattet, og tårene begynte å trille. Det var et emosjonelt øyeblikk.

Men de blir ikke sittende lenge. Enda gjenstår det en siste etappe på 100 meter til Uhuru Peak, det høyeste punktet på fjellet.

Husker ikke så mye fra toppen

På toppen av Kilimanjaro source Aurora Thuve© Aurora Thuve

100 meter er ikke langt, men på 5800 m.o.h. blir det en prøvelse. Gruppen tar 5 steg om gangen med pauser i mellom, og de 100 meterene ble forsert på 1 time. Endelig kom de frem til toppen.

• Jeg husker ikke så veldig mye av toppen, jeg satt meg bare ned og kastet opp. Lederne dro oss opp, fant frem det norske flagget vi hadde med oss og fikk tatt bilde av oss før vi måtte begynne å gå nedover igjen. Da vi kom oss tilbake til Barafu Camp hadde det ikke gått opp for noen at vi virkelig kom til toppen.

Etter noen timers hvile gikk det nedover mot Mweka Camp, 3090 m.o.h. Her kunne de endelig puste normalt igjen og den natten sov de alle som en stein.

• Morgenen etter var helt fantastisk! Det går opp for oss at vi klarte å nå toppen og er for første gang på mange dager litt uthvilt. Etter en avslutningssamling var det igjen duket for dansesirkel og denne gangen var det alt annet enn pinlig. Vi var så vant til det og alle slo seg helt løs, det var virkelig gøy!

–Det villeste jeg har opplevd

Toppen av Kilimanjaro Source Aurora Thuve© Aurora Thuve

Det er ikke rent lite å kunne si at du har kommet deg til toppen av Afrikas tak. 5895 høydemeter tar på og turen var full i inntrykk.

• Dette er det villeste jeg har opplevd. Det var mange inntrykk og opplevelser fra turen som sitter igjen, men jeg vet ikke om jeg ville gjort det igjen. Mestringsfølelsen jeg fikk da det gikk opp for meg at jeg hadde klart det er en følelse jeg aldri vært borti før. Det at jeg og Eirik hadde klart dette sammen var også en veldig god følelse. Turen er definitivt et minne for livet, avslutter Aurora.

Kanskje du ble inspirert og kjenner på eventyrlysten? Kilimanjaro ligger og venter på alle som ønsker å måle krefter med dette enestående fjellet. Flybillettene finner du enkelt med Bravofly. God tur!

0 Comments

No Comments Yet!

There are no comments at the moment, do you want to add one?